Manday the 23rd of january in Swedish

Stockholm

 

Lauryn Hill
Filadelfiakyrkan
Måndag
(Konsert)

Image of Lauryn Hill

Lauryn Hill till Stockholm i januari.

http://zeticket.se/start.php?pid=1690

Biljetter: http://www.eventim.se/biljetter.html?affiliate=ESE&doc=artistPages%2Ftickets&fun=artist&action=tickets&key=682880%241888576

Tillsammans med Fugees blev hon en av 90-talets största stjärnor. När den legendariska gruppen upplöstes efter två album släppte hon soloskivan “The Miseducation of Lauryn Hill” som blev en av världens mest hyllade och bäst säljande under 1997. Nu står det klart att Lauryn Hill kommer till Sverige för en konsert på Filadelfiakyrkan i Stockholm den 23 januari .

En av vår tids allra största artister. Under high school träffade hon Pras hans kusin Wyclef Jean. Tillsammans blev de Fugees och 90-talets mest framgångsrika amerikanska hiphop-grupp med sina två album. Skivan “The Score” från 1996 blev en enorm succé och var en av det årets mest sålda album i världen, med låtar som “Killing Me Softly”, “Fu-Gee-La” och “Ready or No”.

Året därpå gick de tre medlemmarna skilda vägar och började ungefär samtidigt arbeta med egna soloprojekt. För Lauryn Hill innebar det albumet “The Miseducation of Lauryn Hill”. Skivan som släpptes i augusti 1998 vände upp och ned på en hel värld. Den hyllades och älskades gränslöst. Sju miljoner sålda exemplar bara i USA, och ytterligare flera miljoner i övriga världen. Den mottog hela tio Grammy-nomineringar och kommer förmodligen att för all framtid räknas som ett av de största albumen som någonsin släppts.

2002 kom liveskivan “MTV Unplugged No. 2.0”. Efter det har det inte blivit några fler släpp. För ett par år sedan planerades en Europaturné med ett stopp på Stockholm Jazz Festival. Ett besök som fick ställas in på grund av hälsoskäl.

Biljetter: http://zeticket.se/start.php?pid=1690

 

Stand up at El Mundo 90 – Season Premiere!
El Mundo
Måndag
(Stand up)

Image of Stand up at El Mundo 90 - Season Premiere!,

El Mundo är tillbaka!

Efter ett kallt och grått vinteruppehåll är vi tillbaka och sprider värme i kylan på erstagatan. Och vilken start på säsongen sen. Denna vecka är vi väldigt stolta att få presentera:

Daniel Ryan Spaulding
Erik Börén
Ola Söderholm
Petter Bristav
Beatrice Linder
och sist men inte minst Anders Sparring

MC är Henrik Blomkvist
DJ är Wille

Varmt välkomna på måndag!
Anders & Henrik

 

Aitor Ortiz
Fotografiska Museét
Måndag
(Utställning)

Image of Aitor Ortiz

Den spanske fotografen Aitor Ortiz har avbildat flera monumentala arkitektoniska verk, från Frank Gehrys Guggenheim Museum i Bilbao – Ortiz hemstad – till Millauviadukten i södra Frankrike och marmorbrottet i Markina i norra Spanien. Ortiz verk kan dock inte kategoriseras som uteslutande arkitektoniskt eller dokumentärt fotografi. Han är helt enkelt en konstnär som tillägnar sig arkitektoniska former för att skapa sina verk. I inledningen till The Photographer’s Eye påpekar John Szarkowski: “En konstnär är en person som söker nya strukturer att sortera och förenkla sin uppfattning om livets verklighet inom”. Detta är exakt vad Ortiz har åstadkommit.

Ortiz för oss till helt nya platser. Han omarbetar bilderna så att de stämmer överens med hans vision genom att skickligt använda både analoga och digitala redigeringstekniker. Som många andra fotografer ur den digitala tidsåldern har Ortiz förnyat det visuella språk som driver den fotografiska bilden allt längre bort från objektivt dokument och istället för den närmre ett subjektivt uttryck för tid och plats. Detta understryks av konsthistorikern Francisco Javier San Martin, som angående nya trender i samtida arkitektoniskt fotografi har påpekat att det finns en ”försäkran om självständighet hos fotografer i fråga om byggnader, deras antydan om att möjligheten existerar för dem att skapa sin egen arkitektur oberoende av verklighetens konstruktioner”.

Härutöver saknas människor helt i Ortiz byggnader. De framträder obebodda eller till och med övergivna och präglas därför av en tidlöshet. När vi betraktar dessa bilder slås vi av frånvaron av en berättelse. I stället finner vi berättelsens antites, dess slut. Berättelsen upphör. Vi är osäkra på såväl tid som plats. Är vi vid konstruktionens början eller vid dess slut? Eller har jorden helt enkelt anpassat sig till denna formation?

Det är här den visuella spänningen i Ortiz bilder har sitt ursprung. Den börjar med strukturernas monumentalitet, i kontrast mot det statiska återgivandet. Denna osäkerhetskänsla är också påtagligt närvarande i dagens globala klimat. Frånvaron av en berättelse i Ortiz arbete reflekterar osäkra tiders anda, men bortom logiken, mognaden och estetiken i hans konst ger Ortiz oss även ett meditativt rum där vi kan projicera våra egna tankar och drömmar mot trygga pelare, belysta former och vida, grå ytor.

 

Inka- Gold Treasures
Bergrummet
Måndag
(Utställning)

Image of Inka- Gold Treasures

I INKA vänder vi blicken mot Sydamerika, till inkariket och dess föregångare. Fantastiska arkeologiska fynd av guld- och silver från Peru berättar historien om de gamla indiankulturernas unika relation till de ädla metallerna. Det är också berättelsen om jakten på El Dorado, det gyllene landet och spanjorernas erövring av inkariket.

Det tidigare hemliga Bergrummet och utställningsscenografin skapar en suggestiv miljö kring de omkring 300 föremålen inlånade från 15 peruanska museer. De ger ett bländande intryck av guldets symboliska kraft, men förmedlar också en känsla av inkas enorma rikedomar; guldskatter som senare kom att bli en av orsakena till kulturens undergång när de spanska conquistadorerna erövrade och koloniserade Sydamerika i jakten på El Dorado, det gyllene landet.

Inkariket var höjdpunkten på flera högt utvecklade civilisationer i Anderna, i västra Sydamerika under en period på ungefär 3500 år (ca 2000 f Kr – 1532 e Kr). Under inkas storhetstid, som endast varade i cirka 100 år (1400-1533), sträckte sig inkariket från västra Ecuador till Chile, från Andernas högplatåer till de ökenlika kustområdena vid Stilla havet. Innan dess hade fler än tio indiancivilisationer avlöst varandra i regionen. Utställningen innehåller föremål från flera av dessa kulturer. Gemensamt för dem alla var de starka banden till de ädla metallerna.

I en så komplex miljö med återkommande klimatkatastrofer var behovet av rituella ceremonier för att blidka gudarna stort och nödvändigt. Flertalet av de föremål som visas i utställningen är grav- och offerfynd och de understryker betydelsen av guldets symboliska kraft för de rituella uttrycken. För inka var guldet också tätt förbundet med solguden Inti och härskaren sågs som en levande inkarnation av solen.

Det är 50 år sedan guldföremål från inka visades i Stockholm senast och här ges en sällsynt möjlighet att se en unik samling, bland annat några av de allra nyaste fynden. De vittnar om en rik kultur och om den tekniska skickligheten hos den tidens guldsmeder. Dessa indiankulturer utvecklade under tusentals år ett unikt lokalt hantverk, till synes utan kontakt med andra kontinenters kulturer. Utöver guld visas också ett urval objekt i textil och keramik, liksom mumier.

 

Göteborg

 

Goran Kajfes with Subtropic Arkestra
Göteborgs Konserthus
Måndag
(Konsert)

Image of Goran Kajfes with Subtropic Arkestra

Standard 290 kr – Student 100 kr – Barn 100 kr
NEFERTITI PÅ KONSERTHUSET – GORAN KAJFES MED SUBTROPIC ARKESTRA

Goran Kajfes
Subtropic Arkestra

 

Vilhelm Hammershøi
Göteborgs konstmuseum
Måndag
(Utställning)

Image of Vilhelm Hammershøi

Den danske målaren Vilhelm Hammershøi (1864-1916) är en av de mest säregna nordiska konstnärerna från sekelskiftet 1900. Både hans motivval och hans palett skiljer sig påtagligt från andra konstnärer i hans samtid.

Hammershøi är både modern och otidsenlig på en gång. De stilla rummen och det lågmälda uttrycket har tydliga referenser till holländskt 1600-talsmåleri och påminner om det danska guldåldersmåleriet från början av 1800-talet. Men i rumsgestaltningen finns också subtila japanska referenser som liksom de överraskande och spektakulära beskärningarna pekar framåt mot modernismen.

Konstnärens mest omtalande verk är hans stilla, tomma interiörer ibland störda genom närvaron av en ensam figur. Bilderna är målade i ett litet tonomfång. De glest möblerade rummen utstrålar en nästan hypnotisk tystnad och en känsla av melankoli. Motiven kommer oftast från hans eget hem men inget är tillfälligt. Interiörerna är iscensatta och noggrant övervägda. I verkligheten var inredningen inte så sparsam som hans bilder antyder.

Här visas i en liten utställning två verk ur Göteborgs konstmuseums samlingar tillsammans med fyra målningar inlånade från Den Hirschsprungske Samling i Köpenhamn.

 

Thank God It’s MONDAY
Berså
Måndag
(Klubb)

Image of Thank God It's MONDAY

Berså (f.d. Bers å Bar) är ett klassiskt nöjesställe i Göteborg. Här finns mycket tradition i en ny häftig image. Restaurang, bar och nattklubb under ett och samma tak.

Vi har en bred kundgrupp där stil går före ålder. Restaurangen tar 180 sittande matgäster under sommarsäsongen (april-oktober) och 80 på vintern. Totalt tar vi in flera hundra gäster vid våra arrangemang. Vi har en ”världsberömd” After Work och vi arrangerar ofta fester och företagsarrangemang.

Efter renoveringen mars 2008 har vi mer inriktat oss på vår nattklubb och även byggt om med den senaste tekinken inom ljud & ljus.

Vi har även inlett ett samarbete med världsledande Yamaha där nattklubben kommer vara ett ”showroom” för resterande klubbar i Sverige om vad Yamaha har att erbjuda.

Som ni säkert förstår kommer ni då att kunna uppleva det överlägset bästa ljud & ljus som finns på marknaden!

Berså är beläget på Kungsportsplatsen i anslutning till Avenyn. Mitt i centrala Göteborg.

Varmt välkommen till nya Berså, glans & puls mitt i stans hjärta!!

 

Malmö

 

GERHARD NORDSTRÖM
Malmö konsthall
Måndag
(Utställning)

Image of GERHARD NORDSTRÖM

Born in 1925, Gerhard Nordström has taken a clear stand for much of his career against the abuse of power and the destruction of the environment. In his art he depicts in a direct and unavoidable way social injustices and the consequences of consumer society. He made his big public breakthrough in the early 1970s with a suite of paintings entitled Sommaren 1970 (The Summer of 1970), which are now regarded as some of the most important examples of 20th-century Swedish art.

Nordström began his artistic career at a young age. As a fourteen-year-old he became a student, at Skånska Målarskolan in Malmö. Three years later he was accepted into the Royal Swedish Academy of Fine Arts in Stockholm, where he studied for several separate periods of time during the years 1943 to 1949. At the student exhibitions he was noticed and appreciated by critics, who regarded him as a young and talented painter. Despite his successes with painting, it was graphics that came to play a central role for Nordström during the 1950s and ’60s. The 1950s’ experiments with colour and form led him to eventually regard painting as empty stylising, with too narrow a focus on geometry and abstraction. His belief that painting was an insufficient form of expression caused him to experience an artistic crisis.

Graphics became the turning point Nordström needed to progress in his artistry by offering him a freer relationship with art. Instead of focusing on the set of problems associated with the act of painting, he could concentrate on the black-and-white colour scheme and the possibilities it offered for creating form and volume. During the 1950s, his graphic works featured a Cubist style, which gradually became more and more abstract. In the 1960s, the political message became increasingly prominent in his graphic works, and the contents became more important than the form. With pictures like Hjälten (The Hero), Maktspelet (The Power Game), Konsumentupplysning (Consumer Information), and Kunskapens frukt (The Fruits of Knowledge), Nordström depicts the brutal and meaningless aspects of military ideals and war. He does so as directly and plainly as Francisco Goya did 200 years earlier in his graphic works Los Desastres de la Guerra (The Disasters of War).

At the end of the 1960s, at the same time as he was working as a graphic artist, Nordström also began to use painting as a way to criticise war and its futility. To do this, he created anti-militaristic “wall charts”, whose clear, pedagogical imagery resembles that of the wall charts formerly used in schools. In his paintings he linked images with texts, such as quotations from military instruction manuals, to make his message even clearer. In this way he succeeded in conveying the total absurdity and inhumanity of all forms of warfare.

Nordström’s anti-militaristic message recurs even more strongly in his suite of paintings entitled Sommaren 1970. Moved by images from the American Life magazine’s reportage on the Vietnam War and the Song My massacre in 1968, he decided to depict such ruthless violence in a way Swedes had not previously experienced. War and its terrible consequences have never been so present to us as in these paintings, set in an environment we recognise. At the heart of the idyllic Swedish summer landscape we see mutilated bodies, dead women and children – the result of completely incomprehensible cruelty and violence.

Nordström’s political and social commitment is also reflected in works that depict our environment and mankind’s impact on it. Whilst these works are not as direct in their criticism as those in which he depicts war and cruelty, they take a clear stand against the environmental destruction and wastefulness that threaten our natural world. These works include a series of paintings in which he depicts one of the most crucial prerequisites for our survival – the soil.

Gerhard Nordström was born in 1925 and lives and works in Ystad. He taught at the Forum art school in Malmö from 1964 to 1987.

Welcome to the opening Friday December 16, 5-9 p.m. Director Jacob Fabricius welcomes at 7.30 p.m. Gerhard Nordström then talks about his exhibition.

 

White Lines – Sophie Tottie
Malmö Museer
Måndag
(Utställning)

Image of White Lines  -  Sophie Tottie

“Man blir aldrig riktigt färdig med Sophie Tottie” skrev en recensent för ett par år sedan om den i Stockholm -och Berlinbaserade konstnären. Sophie Totties konst uppmuntrar till eftertanke. I sina teckningar, målningar och installationer undersöker och experimenterar hon med spänningen mellan linjer, cirklar och abstraktion för att visualisera mötet mellan betraktare och verk. I sin konst refererar Sophie Tottie både till äldre abstrakt måleri som till minimalism, pop- och konceptkonst.
© Sophie Tottie/BUS 2012

I de senaste teckningar och målningar, de pågående serierna White Lines och Written Language (line drawings) och GRS/YRB (Vexilloids), har Sophie Tottie utgått från olika processer för att göra “märken” eller “spår”. På koppar, rostfritt stål, akrylglas, papper och duk arbetar hon med olika verktyg ömsom med färg ömsom utan. I verken har konstnären undersökt hur upprepade spår eller märken förhåller sig till ljusets reflexion och betraktarens rörelse. Ofta finns det på så sett en aspekt rörande mänsklig skala i betraktandets drama eller performativitet då många av konstverken inte bara reflekterar ljuset utan också betraktarens både närmande och distanserade gång kring verken.

 

Mode utan Midja
Malmö Museer
Måndag
(Utställning)

Image of Mode utan Midja

Mode utan midja berättar om 1920-talets kvinnomode men sätter också in modet i ett socialt, ekonomiskt och kulturellt sammanhang. “Det glada 20-talet” var ett decennium som innehöll både orubblig framtidstro och historiens värsta börskrasch.
I utställningen visas ett stort antal 20-talskläder, både vardags- och festmode, samt ett urval målningar och skisser.

Djupt påverkade av första världskrigets tragedier och våldsamma turbulens uppstod i 1920-talets början stilen “den nya sakligheten” som blev ledande i Sverige vid sidan av dess motpol expressionismen. Den nya sakligheten kännetecknas av detaljrika, skarpt tecknade samtidsskildringar. I svala porträtt framställdes det nya kvinnoidealet. Den moderna kvinnan var slank och androgyn, hade en kort pojkfrisyr, bar klänning utan markerad midja, och skildrad som befriad från alla starka känslor. I expressionismen experimenterade man med förenklade former, förvrängningar, dekorativ ytverkan och förhöjda färger.

Konstnärernas intresse för film, scenografi, kabaré, och dans kom också att prägla tidens konst och mode.

 

FRANCISCO GOYA – The Disasters of War
Malmö konsthall
Måndag
(Utställning)

Image of FRANCISCO GOYA - The Disasters of War

The best-known graphic work of Spanish artist Francisco Goya (1746–1828) is Los Desastres de la Guerra, known in English as The Disasters of War. Its message remains just as relevant today. Goya’s etchings depict for the first time war from the viewpoint of the civilian population’s suffering, without any attempt to soften the impact. We are ruthlessly presented with the brutality of war and the inhumanity of mankind. The etchings are an intense visual report of a barbaric behaviour that has since been repeated and is still continuing around the world today.

Goya began working for the Spanish royal court painting cartoons* for tapestries, before gradually becoming the official court painter. Concurrently with his career as a portrait painter, he did a number of commissions for the Catholic Church in Spain. After suffering a severe illness that confined him to his bed and left him deaf, Goya changed his work method in about 1793. He continued to do commissions but also began working on his own choice of subject matter. In these latter works he expressed his own thoughts and ideas, and his style became freer and more expressive. In 1824 he moved to France for political reasons and died four years later at the age of 82.

These more personal works by Goya include the graphic series The Disasters of War, which consists of 80 [82] etchings. Produced between 1810 and 1820, the series contains gruesome illustrations of the Spanish struggle for independence. The French army had invaded Spain in 1808 and Napoleon had placed his brother on the Spanish throne. This led to an uprising in Madrid and sparked off Spain’s war of liberation (part of the Peninsular War), during which guerrilla-like methods were used up until 1814.

The Disasters of War was first published in 1863, 35 years after Goya’s death. This delay was probably because Goya himself did not dare to publish such images – which would have been political dynamite at that time – for fear of the consequences. The pictures can be divided into three main topics: events from the war (nos. 1–47), the famine in Madrid during Napoleon’s siege of the city (nos. 48–64), and critical comments on the political situation in Spain (nos. 65–80).

The wartime events are depicted with a powerful realism and a mercilessness that are hard to protect oneself against. The impact is reinforced by the short comments engraved beside the pictures, such as “It’s impossible to look at this” or “This is too much!” It is thought that these comments are based directly on Goya’s own notes. He presumably witnessed many of the horrendous scenes that he depicts or heard about them from friends and acquaintances.

The famine in Madrid from 1811 to 1812, which in Spanish is usually called “Año del Hambre”, the year of hunger, took more than 20,000 human lives. Madrid’s civilian population suffered terribly during Napoleon’s long siege of the city. Goya’s strongly drawn moments in time give hunger a face. Their focal point is always on the individual rather than on the historical course of events. We encounter emaciated people, both alive and dead.

The last etchings in the series focus on the situation in Spain immediately after the war, and are a devastating criticism of the subsequent power struggle between the country’s new rulers and the Church. In his satire, Goya uses various allegorical scenes and addresses topics such as the Inquisition and the use of torture.

The black-and-white graphic style suited Goya and he was a master at building up an image by using sharp contour lines combined with the chiaroscuro technique used in painting. He is said to have stated: “in art no colour is needed, I just see light and shadow.” Goya always based his copper plates on drawings, and a number of the original drawings for The Disasters of War are extant. Often, as in The Disasters of War, he combined various graphic techniques such as line etching, aquatint and engraving.

Over the years many artists have been influenced and inspired by The Disasters of War. One of them is Gerhard Nordström, whose works can be experienced at the same time at Malmö Konsthall in a major retrospective.

The exhibition is organized in cooperation with Norrköpings Konstmuseum. Welcome to the opening Friday December 16, 5-9 p.m. Director Jacob Fabricius wlecomes at 7.30 p.m. Helena Persson, Director of Norrköpings Konstmuseum, presents the exhibition.

 

Dagens aktiviteter

 

Stockholm

Anton Corbijn
Hours: 10:00 – 21:00
Ron Haviv – Haiti in pictures – two years after the disaster
Hours: 10:00 – 21:00
Margaret M. de Lange
Hours: 10:00 – 21:00
Aitor Ortiz
Hours: 10:00 – 21:00
Inka- Gold Treasures
Hours: 10:00 – 20:00
Lauryn Hill
Hours: 18:30 – 21:30
Stand up at El Mundo 90 – Season Premiere!,
Hours: 20:00 – 22:00

 

Göteborg

Vilhelm Hammershøi
Hours: 11:00 – 18:00
Goran Kajfes with Subtropic Arkestra
Hours: 19:30 – 21:30
Thank God It’s MONDAY
Hours: 22:00 – 03:00

 

Malmö

Mode utan Midja
Hours: 10:00 – 16:00
Graphics loves photography
Hours: 10:00 – 16:00
White Lines – Sophie Tottie
Hours: 10:00 – 16:00
FRANCISCO GOYA – The Disasters of War
Hours: 11:00 – 17:00
GERHARD NORDSTRÖM
Hours: 11:00 – 17:00

 

Oslo

Easter Island, Myths, and Popular Culture
Hours: 10:00 – 17:00
La Bohème
Hours: 19:00 – 21:30
Rich Robinson(US)
Hours: 19:00 – 21:00
UB40
Hours: 20:00 – 22:00
Trond Trudvang
Hours: 21:00 – 23:00
DJ JAZZ IT UP
Hours: 21:00 – 03:00

 

Köpenhamn

Louisiana on paper: Ellsworth Kelly
Hours: 11:00 – 19:00
Sex violence blood goop
Hours: 20:00 – 22:30
JAZZ, LOVE & HENDERSON
Hours: 20:00 – 22:00

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s