Tuesday the 10th of january in Swedish

Stockholm

KAOS – IMPRO COMEDY
Folkungagatan 97
Tisdag
(Show)

Image of KAOS - IMPRO COMEDY

Det mesta humor man ser om kring oss idag är producerat, skrivet och tillrättalagt.

Det är befriande att som omväxling vara med när humorn improviseras fram i stunden, utan manus.

Publiken bestämmer ALLT.

Det blir KAOS varje tisdag när två lag gör upp om publikens gunst.
Detta görs enklast genom att locka till skratt och våga släppa på alla gränser.

Exempel på grenar ni får uppleva om ni kommer och gör oss sällskap är:

* EN-MINUTERS-IMPRO-STANDUP
Publiken bestämmer ämmne

* Död på en minut
Improvisationen ska pågå i en minut och avslutas med att någon dör.

* Experten
En person är expert på någonting som publiken bestämmer.
Dessvärre pratar inte den här personen något förståeligt språk.
Tack och lov finns en tolk som är mästare på det här språket och
dessutom finns en journalist som ska leda utfrågningen.

* Replik från publik
Publiken skriver repliker som så snyggt som möjligt ska användas i en scen.

* Baklängesmord
Tänk CSI fast allt sker baklänges:)

* 1 gör alla röster
Det är precis vad det låter som. Många på scen, men en person sköter allt snack, de andra får helt enkelt rätta sig.

* Rim
Här har vi något för poeten. Allt ska rimma, annars blir publiken besviken.

Hjärtligt Välkomna varje Tisdag (utan uppehåll) 20.00 på Folkungagatan

Misantropen
Dramaten
Tisdag
(Teater)

Image of Misantropen

Celimene älskar att stå i händelsernas centrum, att bli uppvaktad och att skvallra om andras svagheter. En av uppvaktarna är Alceste – som är hennes raka motsats. Han har fått nog av societetens falska, lismande och inställsamma sätt. Själv säger han alltid vad han tycker, oavsett hur obekväm sanningen kan vara. För vad är det för vits med artighetsfraser när vi ändå baktalar varandra så fort vi kommer åt?

Misantropen är en vass historia med mörka undertoner som visar människans falska sidor, men också ifrågasätter hur ärlig man kan vara utan att bli omänsklig.

Pjäsen är en tidlös klassiker, skriven av Molière 1666. Rollfiguren Alceste har i snart 350 år fått personifiera människohataren. Men vem är egentligen den sanna misantropen? Alceste lägger åtminstone ett värde i vad människor säger, men Celimene verkar ha gett upp tanken på några verkliga relationer.
I rollerna Livia Millhagen, Andreas Rothlin Svensson, Ellen Jelinek, Angela Kovács, Per Mattsson, Torkel Petersson, Martin Wallström, David Mjönes

Översättning Allan Bergstrand
Regi Eirik Stubø
Scenografi och kostym Kari Gravklev
Ljus Ellen Ruge
Peruk och mask Lena Strandmark
Bild på scen och lanseringsbild Mats Bäcker

Angels in America
Stockholms Stadsteater
Tisdag
(Teater)

Image of Angels in America

New York 1985. Ronald Reagan är president i USA och ännu finns det ingen bromsmedicin för den nya tidens sjukdom, aids. Den som urskillningslöst och jämlikt drabbar homosexuella, narkomaner, hemlösa och stjärnadvokater.

Prior, en ung man med anor från själva moderfartyget Mayflower, har fått ”dödsängelns kyss” på sin skuldra – en första varning. Tyvärr har hans pojkvän Louis ingen talang för döden. Han drar.

Mormonhustrun Harper oroar sig för ozonskiktet, ensam i lägenheten medan hennes man Joe har sina hemligheter.

Advokaten Roy Cohn är en heterosexuell man med makt som ligger med män. Men också Roy får smaka på maktlösheten.

Angels in America är en poetisk, febrig och ömsint skildring av en tid, en storstad, en smältdegel av människor, nu levande och döda, förenade i ett ögonblick av historien.

Hair
Stockholms Stadsteater
Tisdag
(Musikal)

Image of Hair

of Aquarius, Let the Sunshine In, I Got Life…
Absolut odödliga är låtarna i den största rockmusikalen av dem alla, Hair. Om ett
gäng unga hippies i New York i slutet av 60-talet som gör fingret åt vuxenvärldens
normer och begränsningar. Revolt, fritt sex, droger och fred på jorden
– allt är möjligt …
Ronny Danielsson regisserar originalversionen av Hair som hade urpremiär 1967 i New York.
Redan året därpå togs den upp på Broadway och fick även sin Londonpremiär på West End.
I Stockholms stadsteaters version är både text och sång på svenska.

Göteborg

Playhouse – Theme: Art Blakey & The Jazz Messengers
Nefertiti
Tisdag
(Konsert)

Image of Playhouse - Theme: Art Blakey & The Jazz Messengers

Säsongspremiär!

I kväll bjuds på musik som en gång framfördes av denna legendariska grupp – tung och svängig jazz! Fokus blir på repertoaren från 50- och 60-talet. Därefter blir det jam, som en högst naturlig fortsättning på konserten! Hjärtligt välkomna!

Samuel Olsson -tp.
Björn Cedergren -sx.
Fredrik Rixman -g.
Viktor Skokic –b/jamvärd.
Johan Birgenius -tr.

The One
Göteborgs Stadsteater
Tisdag
(Tisdag)

Image of The One

Dennis Magnusson har skrivit en fortsättning fritt inspirerad av John Aj­vide Lindqvists roman Låt den rätte komma in.

Efter en arton år lång mordturné genom Europa återvänder Oskar och vampyrflickan Eli till barndomens Blackeberg. Han fortsätter att föda hennes glupande aptit allt enligt en sträng ritual. Efter ett hundratal offer, fångar han plötsligt helt fel person…

Spelas i vår källare, sent på kvällen – kom om du vågar!
Endast 20 exklusiva platser per föreställning!

JAN LÖÖF
Göteborgs Konstmuseum
Tisdag
(Utställning)

Image of JAN LÖÖF

Jan Lööf är en av Sveriges främsta tecknare och illustratörer och har med sina numera klassiska serier Felix (1967-1973) och Ville (1975-1976) inspirerat en hel generation serieskapare. Men det är kanske framförallt genom sina barnböcker som han blivit välkänd för den breda publiken. Dubbeldebuten 1966 med En trollkarl i Stockholm och Morfar är sjörövare har följts av ett flertal uppskattade och prisbelönta barnböcker. Jan Lööf har även bidragit till den svenska barnprogramsfloran genom sin medverkan i den kultförklarade tv-serien Tårtan (1972) och den egna dockfilmsproduktionen Skrotnisse och hans vänner som han skapade tillsammans med Lars-Åke Kylén under åren 1978-1985.

Lööfs bildvärld bjuder på en enastående detaljrikedom där fantasi och realism bokstavligt talat går hand i hand. De karaktäristiska miljöerna är ofta fulla av barndomens tekniska underverk och befolkade med karaktärer med en befriande uppfinningsrikedom. Som betraktare är det lätt att dröja sig kvar i detta universum där parallella händelseförlopp och referenser till litteratur, film och konst ger flera dimensioner.

Jan Lööfs karriär är både brokig och konsekvent, den vindlar sig fram men tycks alltid ta med sig de skiftande erfarenheterna in i nästa hantering av bildskapande. Hans konstnärliga produktion sträcker sig över flera decennier och har tagits emot av generationer, såväl barn som vuxna. Blyertsen och akvarellen, den distinkta linjen och de transparenta, mättade färgerna har alltid varit kännetecknande för hans bilder, även sedan han på senare år har börjat använda datorn som sitt främsta arbetsredskap.

FRIDA KAHLO & DIEGO RIVERA
Göteborgs konstmuseum
Tisdag
(Utställning)

Image of FRIDA KAHLO & DIEGO RIVERA

Göteborgs konstmuseum presenterar för första gången i Sverige en utställning där de mexikanska konstnärerna Frida Kahlo & Diego Rivera ställs ut tillsammans. Verken tillhör Jacques and Natasha Gelman Collection of Mexican Art.

Samlingen skapades av makarna Jacques och Natasha Gelman som båda utvandrade från Europa till Mexiko i slutet av 1930-talet, Den ryskfödde Jacques Gelman (1909- 1986) blev i Mexiko en framgångsrik filmproducent. Med sitt stora konstintresse rörde han sig hemtamt bland konstnärer och filmstjärnor i New York och Mexico City. I Mexiko träffade han sin blivande fru Natasha Zahlka Krawak (1911-1998) som hade flytt från Tjeckoslovakien undan den nazistiska invasionen. Paret gifte sig 1941 och blev stora konstsamlare och mecenater. Paret Gelman gjorde noggranna val men köpte många verk av varje konstnär vilket gav dem personligt präglade samlingar av de konstnärer som intresserade dem.

Frida Kahlo föddes 1907 i Coyoacán, en förort till Mexico City. Hon växte upp i en medelklassmiljö tillsammans med tre systrar under den mexikanska revolutionen och de oroligheter som följde i dess spår. Hennes far var fotograf och tysk invandrare medan hennes mor var av spanskt och mexikanskt indianskt ursprung.

Från att ha varit relativt okänd under sin livstid har Kahlos popularitet ökat lavinartat de senaste decennierna. Hon har blivit en feministisk ikon och är idag en av världens mest kända konstnärer. Hennes livshistoria och äktenskap med Diego Rivera är kringspunnet av en mytbildning som bidragit till hennes berömmelse men samtidigt har den också starkt färgat tolkningen av hennes konstnärskap.

Frida Kahlo gifte sig 1929 med den 20 år äldre Diego Rivera som då var en konstnär med världsrykte. Äktenskapet med den notoriskt otrogne Rivera beskrivs ofta som helt på hans villkor, med Kahlo i en självuppoffrande roll. Denna bild har senare reviderats. Kahlo och Rivera var på många sätt ett omaka par men deras betydelse för varandras konstnärskap bör inte underskattas. Diego Rivera var den förste som såg Frida Kahlos storhet som konstnär och han gav henne stöd medan hon blev hans viktigaste kritiker.

Kahlo är idag mest känd för sina självporträtt, som ofta tolkas att handla om barnlöshet och ett privat emotionellt lidande. Men Frida Kahlo kan också ses som en stark kvinna med en politiskt medveten livshållning som avspeglade sig i hennes konstnärskap. Förutom att vara djupt personligt är hennes konstnärskap präglat av den politiska situationen i hemlandet och berör frågor kring politik och nationell identitet, mångkultur och feminism. Något som gjort hennes konstnärskap mycket aktuellt även på senare tid.

Malmö

Les Misérable
Malmö Operan
Tisdag
(Musikal)

Image of Les Misérable

Musikalen Les Misérables baseras på Victor Hugos roman Samhällets olycksbarn (fransk originaltitel Les Misérables) som gavs ut 1862.

Les Misérables är en av vår tids populäraste musikaler och har gång på gång förfört sin publik genom att med underbar musik berätta en historia om livskraft och kärlek i en hård och kall tid. Berättelsen bygger på Victor Hugos roman om några fattiga människors öden i Frankrike under decennierna efter revolutionen, ett brutalt och orättvist samhälle för dem som lever i dess bottenskikt. Musikalen följer Jean Valjeans med- och motgångar, han hjälper människor som fallit offer för fattigdom och för samhällets maktfullkomliga kränkningar.

Historien börjar 1815 då Jean Valjean friges och slutar när han dör, arton år senare. Rollen som Jean Valjean spelas av Dan Ekborg. Fred Johanson gör Javert, polischefen som hela sitt liv jagar den försvunna straffången Jean Valjean. Det samvetslösa värdshusparet makarna Thénardier gestaltas av Marianne Mörck/Evamaria Björk och Peter Harryson. Fantine, fabriksarbeterskan som blir utstött när hennes kamrater får veta att hon har en dotter, Cosette. Jean Valjean lovar den döende Fantine att ta hand om Cosette som bor hos paret Thénardier som utnyttjar henne som piga medan deras dotter Éponine skäms bort. Musikalartisterna Karolin Funke och Annika Edstam delar på rollen som Fantine, Emmi Christensson och Mathilda Ahnell delar på rollen som Cosette och Ida Högberg sjunger rollen Éponine.

Förra året firade den brittiska musikalproducenten Cameron Macintosh 25-årsjubileum med Les Misérables. Då kunde det återigen konstateras att musikalen är en av världens mest älskade. Nästan 60 miljoner människor världen över har sett Les Misérables. Macintoshs signum är konceptmusikaler som ser exakt likadana ut världen över. När Les Misérables sätts upp i hösten 2011 behöver Malmö Opera inte följa originalkonceptet utan har fått förändra gestaltning och scenografi.

Les Misérables regisseras av Ronny Danielsson. Mats Rondin och Joakim Hallin turas om att
dirigera Malmö Operaorkester.

Graphics loves photography
Malmö Museer
Tisdag
(Utställning)

Image of Graphics loves photography

Grafik älskar fotografi
En utställning med fotobaserad grafik
15 oktober— 26 februari 2012
Fotobaserad grafik har här fått en vid tolkning. Gemensamt för konstverken är att de är tryckta på papper som grafiska bilder. Här hittar du allt från den mera traditionella fotogravyren till nya experiment med fotografiska medel. Med verk av bland annat Ola Billgren, Dan Wolgers, Helmtrud Nyström, Lennart Olsson och Minako Masui. Utställningen är sammanställd av Sune Nordgren, tidigare chef för bland annat Malmö Konsthall, och är en del av Grrrafik 2011.

Scene Change
Moderna Museet Malmö
Tisdag
(Utställning)

Image of Scene Change

I höst presenteras drygt ett hundratal verk från perioden 1900-1950 ur Moderna Museets samling. Utställningen är den största sammanhängande samlingspresentationen på Moderna Museet Malmö hittills och tar såväl Turbinhallen som det övre galleriet i anspråk. Två självklara höjdpunkter är Apollon av Henri Matisse och Den döende dandyn av Nils Dardel. Presentationen är fylld av fantastiska verk av tongivande konstnärer som Constantin Brancusi, Alexander Calder, Siri Derkert, Isaac Grünewald, Sigrid Hjertén, Paul Klee, Henri Matisse Pablo Picasso och många fler.
Utställningen kretsar kring två övergripande teman som på många sätt flätar i varandra – dels intresset för utomeuropeiska kulturer under 1900-talets första del, dels de fruktbara samarbeten mellan bildkonstnärer och aktörer inom dans och performance som kom till stånd. En nyckelperson är teatermannen och Svenska Balettens direktör Rolf de Maré som donerade flera nyckelverk till Moderna Museet ur sin samling. Rolf de Maré arbetade med kulturpersonligheter som Fernand Léger, Josephine Baker, Jean Börlin, Jean Cocteau, Pablo Picasso, Picabia, Erik Satie och många fler.

Urvalet av verk ur Moderna Museets samling kommer att belysa och diskutera den inspiration och de alternativa ”rum” – såväl konstnärliga som transnationella och könsöverskridande – som europeiska konstnärer sökte i kontakten med Nordafrika och Asien under 1900-talets första decennier. Ett antal filmklipp visas tillsammans med måleri, skulpturer, fotografier och objekt för att understryka kopplingarna mellan konstformerna. Men också för att visa hur intresset för ”det andra”, för orienten och det exotiska, kom till uttryck inom bildkonsten och inom dans och performance.

Scenbyte markerar starten för en ny utställningsserie på Moderna Museet Malmö, där det årligen bjuds på en större presentation med verk ur Moderna Museets fantastiska samling av måleri, skulptur, foto och film. Med utgångspunkt i Turbinhallen sprider sig utställningen i resten av museet. Under 2012 är temat surrealism och 2013 rysk konstruktivism.

FRANCISCO GOYA – The Disasters of War
Malmö konsthall
Tisdag
(Utställning)

Image of FRANCISCO GOYA - The Disasters of War

Den spanske konstnären Francisco Goya (1746-1828) mest kända grafiska verk är Los Desastres de la Guerra, på svenska Krigets fasor, ett verk som fortfarande känns lika aktuellt. I dessa etsningar skildrades för första gången kriget utifrån civilbefolkningens lidande, helt utan förskönande omskrivningar. Vi möter obarmhärtigt krigets brutalitet och människans omänsklighet. Det är en brännande visuell rapport över ett barbariskt beteende, som sedan har återupprepats och som fortfarande pågår runt om i världen idag.

Francisco Goya börjar arbeta för det spanska hovet med att måla kartonger* till gobelänger, för att så småningom bli hovmålare. Parallellt med sin karriär som porträttmålare utför han flera beställningsverk åt spanska kyrkan. Efter att ha varit svårt sjuk och sängliggande med dövhet som följd sker kring 1793 en förändring i Goyas sätt att arbeta. Han fortsätter med beställningsarbeten, men han börjar även arbeta med egna verk. I dessa verk får hans tankar och idéer komma till uttryck och hans stil blir friare och mer expressiv. År 1824 väljer han själv av politiska orsaker att flytta till Frankrike och fyra år senare dör han 82 år gammal.

Till hans mer personliga arbeten hör den grafiska serien Krigets fasor, som består av 80 [82] etsningar. Sviten gjordes mellan 1810-1820 och är fasansfulla illustrationer till det Spanska frihetskriget. Den franska armén invaderar Spanien 1808 och Napoleon tillsätter sin bror som kung av Spanien. Detta leder till uppror i Madrid och blir starten på frihetskriget, ett krig som förs med gerillaliknande metoder fram till 1814.

Krigets fasor publiceras först 1863, 35 år efter Goyas död. Anledningen förmodas vara att Goya inte vågade publicera bilderna – som ju då var politiskt sprängstoff – av rädsla för följderna. Bilderna kan delas upp i tre olika huvudmotiv: händelser från kriget (nr 1-47), hungersnöden i Madrid under Napoleons belägring av staden (nr 48-64) och kritiska kommentarer till den politiska situationen i Spanien (nr 65-80).

Händelserna från kriget berättas med en stark realism och en obarmhärtighet som är svår att värja sig mot, vilket förstärks av de korta kommentarer som är ingraverade vid bilderna, t ex ”Man kan inte se på detta” eller ”Detta är för mycket!”. Kommentarerna tros vara gjorda direkt efter Goyas egna anteckningar. Förmodligen har han själv bevittnat många av de fasansfulla scener han skildrar eller fått dem återberättade av vänner och bekanta.

Hungersnöden i Madrid 1811-1812, som brukar kallas för Año del Hambre, hungerns år, skördade över 20 000 människoliv. Madrids civilbefolkning led fruktansvärt under Napoleons långa belägring av staden. I Goyas skarpt tecknade ögonblicksscener får hungern ett ansikte. Den enskilda människan står hela tiden i centrum, inte det historiska händelseförloppet. Vi möter utmärglade människor, både levande och döda.

De sista etsningarna i serien handlar om Spaniens situation direkt efter kriget och är en svidande kritik av den maktkamp som följde mellan landets nya styre och kyrkan. Goya använder sig i sin satir av olika allegoriska scener och tar bland annat upp inkvisitionen och användandet av tortyr.

Den svartvita grafiken passade Francisco Goya och han var en mästare på att bygga upp bilden med skarpa konturlinjer i kombination med målerisk klärobskyr. Han lär ha sagt ”I konsten behövs ingen färg; jag ser bara ljus och skugga”. Goya gjorde alltid sina kopparplåtar utifrån teckningar och flera av originalteckningarna till Krigets fasor finns bevarade. Ofta, som i Krigets fasor, kombinerade han olika grafiska tekniker som linjeetsning, akvatint och gravyr.

Många konstnärer har under årens lopp påverkats och inspirerats av Krigets fasor. En av dem är Gerhard Nordström, vars verk kan upplevas samtidigt på Malmö Konsthall i en stor retrospektiv utställning.

Dagens aktiviteter

Stockholm

Aitor Ortiz
Hours: 10:00 – 21:00
Inka- Gold Treasures
Hours: 10:00 – 20:00
Turner, Monet & Twombly
Hours: 10:00 – 18:00
Margaret M. de Lange
Hours: 10:00 – 21:00
Skimrande silver
Hours: 11:00 – 17:00
At Gods and Goddesses
Hours: 11:00 – 17:00
The four seasons
Hours: 11:00 – 17:00
Peredvizjniki
Hours: 11:00 – 17:00
Angels in America
Hours: 18:00 – 20:00
Two masters servant
Hours: 19:00 – 21:00
Hair
Hours: 19:00 – 21:40
No Man´s Land
Hours: 19:00 – 21:00
Misantropen
Hours: 19:00 – 21:00
Persona
Hours: 19:00 – 20:30
KAOS – IMPRO COMEDY
Hours: 20:00 – 22:00

Göteborg

18th century Gothenburg
Hours: 10:00 – 17:00
Favorit – vs. hatobjekt
Hours: 11:00 – 18:00
STENA 15
Hours: 11:00 – 18:00
JAN LÖÖF
Hours: 11:00 – 18:00
FRIDA KAHLO & DIEGO RIVERA
Hours: 11:00 – 17:00
Vilhelm Hammershøi
Hours: 11:00 – 18:00
Playhouse – Theme: Art Blakey & The Jazz Messengers
Hours: 19:00 – 21:00
The One
Hours: 22:30 – 00:00

Malmö

Graphics loves photography
Hours: 10:00 – 16:00
White Lines – Sophie Tottie
Hours: 10:00 – 16:00
Mode utan Midja
Hours: 10:00 – 16:00
Scene Change
Hours: 11:00 – 18:00
Fredrik Roos stipendium 2011
Hours: 11:00 – 18:00
FRANCISCO GOYA – The Disasters of War
Hours: 11:00 – 17:00
GERHARD NORDSTRÖM
Hours: 11:00 – 17:00
Les Misérable
Hours: 19:00 – 22:00

Oslo

Easter Island, Myths, and Popular Culture
Hours: 10:00 – 17:00
Kirstine Roepstorff. Amorphousness Wunderkammer
Hours: 11:00 – 17:00
Absolutt installasjon
Hours: 11:00 – 17:00
The City & Blindern
Hours: 12:00 – 17:00
Saskia HOLM KVIST – In TRANSLATION
Hours: 12:00 – 17:00
Wolf Rock
Hours: 18:30 – 20:30
Dj Bruno
Hours: 21:00 – 03:00

Köpenhamn

European Art 1300-1800
Hours: 10:00 – 17:00
Danish and Nordic Art 1750-1900
Hours: 10:00 – 17:00
French Art 1900-30
Hours: 10:00 – 17:00
The Human Comedy
Hours: 10:00 – 17:00
LOUISIANA CONTEMPORARY
Hours: 11:00 – 18:00
Seagull
Hours: 20:00 – 21:40
MOZART
Hours: 20:00 – 22:00
Kentex 50
Hours: 20:00 – 22:00
Sex violence blood goop
Hours: 20:00 – 22:30

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s